Ești ceea ce construiești

Omul, în sensul înalt al cuvântului, crează din orice cocioabă un loc doar al său, un mic univers, un loc plin de aminiti, de istorie și viață. Prin urmare, el va construi ceea ce este.

Atunci și acum

Am plecat din localitatea în care m-am născut, orașul Vatra Dornei, la vârsta de 18 ani când am fost nevoită să-mi încep studiile universitare. Am ales Iași. Un oraș foarte frumos, de care îmi este dor. Un oraș cu o arhitectură impresionantă și oameni calzi. Am pierdut multe zile pe străzile pe care odinioară au trăit marii poeți. Admiram vechile case și-mi desfășuram în minte tot felul de imagini despre viața anilor de la 1800 și de la 1900.

Mă pasionează acea perioadă, deși pentru unii este ceva învechit, trecut sau șters. Dar este foarte bogată în cultură, știință și are ceva ce nu găsim acum, istorie.

După ce am terminat studiile universitare m-am mutat în București. Aici am descoperit o nouă lume, dar să știți că și aici am căutat și m-am bucurat de clădirile și arhitectura din Epoca Modernă. Nici cele din perioada interbelică nu sunt mai prejos. Se observă în ele nevoia de înfrumusețare, nevoia de a crea edificii elegante. Războiul lăsase urme dureroase, dar oamenii au știut mereu să uite răul și să se axeze pe frumos.

Prin urmare, au început să apară case din ce în ce mai fistichii, decorate bogat. Tapițeriile, mobilierul, materialul din care erau realizate articolele de îmbrăcăminte de la acea vreme erau dintre cele mai prețioase. O mică paranteză. Cred că toate acestea se datorau și faptului că la acea vreme oamenii nu aveau tehnologia actuală. în schimb, aveau timp să lucreze cu delicatețe și în detaliu. Nu mă înțelegeți greșit, sunt technophilă și mă bucur de toate device-urile pe care le am la îndemână, doar că sunt fascinată de modul în care au evoluat lucrurile.

În prezent toate s-au simplificat extrem de mult. Totul a devenit din ce în ce mai mic, mai compact, mai restâns, mai practic. Tinerii, cu precădere și eu, căutăm acum un stil de viață minimalist. Case cât mai goale, mobilier simplu, obiecte de strictă utilitate, haine cât mai simple, etc. În toată această aglomerație și agitație urbană nici nu mă miră.

Întâi albul și apoi restul

De când mă știu, inclusiv acum, am locuit la bloc. Au fost multe zile în care mă gândeam și multe nopți în care visam la o casă doar a mea. Aproape de fiecare dată, în încercările mele meditative, prima dată mi se arăta culoarea alb și abia apoi se contura ușor o imagine, ca și sum ai încerca să reglezi focusul unei camere foto, aproape idilică cu locușorul ideal pentru mine.

Nu am preferințe pentru o anumită zonă geografică. Visam funcție de anotimp. Adică, dacă era frig de crăpau pietrele îmi vedeam căsuța undeva pe o faleză îmbăiată în raze de soare. Dacă era caniculă, mă visam într-o cabană din lemn, undeva la marginea unui lac glaciar, pe vârful unui munte. Știu, da, nici nu am pretenții, dar îmi place să dau frâu liber imaginației.

Proiecte-case-optimizateAșa m-am regăit de nenumărate ori în mijlocul unei sufragerii parfumante, mirosând a lemn și a var, luminată de geamurile înalte dispune de-a lungul unui balcon circular. Acoperite cu perdele albe acestea sunt sursa principală cu lumea de afară, adăposting alături de pereții abli, o bibliotecă, o canapea, un covor pufos, o masă și o veioză cu picior lung. Și chiar dacă sună clișeistic, poate și un șemineu 🙂  Un fel de combinație între casele construite în perioada interbelică și cele de acum.

În acea cameră se află toți cei dragi mie, toți cei care mi-au fost mereu alături și mai mult de-atât, toți cei de la care am învățat cum să învăț, toți cei pe care i-am iubit necondiționat, toți cei care m-au ținut de mână, toți cei cu care am râs și plâns deopotrivă.

Cumva, imaginația mi se oprește aici, deoarece indiferent de cât de frumoasă este o casă aceasta își pierde din solaritate odată cu lipsa sufletelor calde din ea.

Până aici toate bune și frumoase. Dar odată cu decizia de a-mi pune visul pe hartă au apărut și întrebările:

  • cu ce să încep construcția casei?
  • de cați bani oare am nevoie pentru casa visată? Știu că am vorbit doar de o sufragerie cu geamuri mari, lume multă în ea și am bătut câmpii despre culoarea alb. Dar la modul realist, mi-ar plăcea să aibă 1 etaj, la care se află 2 dormitoare și două băi. O mansardă în care să fie amenajate o bibliotecă mică și o canapea, un fel de birou de lucru retras de restul casei. La parter o sufragerie și o bucătărie, ambele mari. Un al doilea birou de lucru 🙂 (pentru că cel din mansardă este locul meu secret), două băi și vreo două spații de depozitare (adică debarale). O curte plină de flori și arbori ornamentali în față, dar și o grădină în spate, în care să pot crește nițluș câteva legume și zarzavaturi.
  • care sunt demersurile și autorizațiile de care am nevoie?
  • unde pot să găsec constructori de bună calitate, cu experiență și în care să pot avea încredere?
  • unde să găsesc furnizori serioși ce practică prețuri convenabile?
  • cine s-ar fi gândit că un proiect de casă este o așa bătaie de cap?

De la vis la proiectare, la acomodare

aia-proiect-logo

Ok. Tot răscolind internetul și stresând familia și prietenii cu aceste întrebări, am dat peste AIA Proiect. M-am oprit la ei deoarece la categoria proiecte case de pe site-ul lor am găsit foarte multe idei interesante pentru case parter, case parter cu mansardă, case cu două etaje, case din lemn sau case personalizate. Zic să vă uitați și voi, unele modele sunt foarte interesante. Ca să vă faceți o idee priviți imaginea de mai jos.

1-casa-Doftana.jpg
Proiect de casă de vacanță parter munte

 

Mi se pare foarte bună această idee, deși nu este casa despre care vorbeam mai devreme. Am prezentat-o pe aceasta deoarece mi-a plăcut design-ul inedit, dar și poziționarea.

Casa în care m-aș vedea locuind este următoarea. Nu are acea formă rotunjită la balcon, dar din câte am înțeles ei fac proiecte la comandă, personalizate, deci cred că se va găsi o soluție.

11r-Proiect-casa-parter-cu-etaj-moderna-Dalia-de-la-AIA-Proiect
Proiect casă modernă parter cu etaj P+1 Dalia

Totul este foarte frumos până aici. Vis, proiectare, arhitectură. Ce să mai?! Artă! Dar ce mă fac când un evaluator ANEVAR vine peste mine să-mi ceară socoteală visurilor mele care sunt, conform legii, impozitabile?

Păi da, altă bătaie de cap, dar tot cei de la AIA Proiect se ocupă și de asta. Să vă fac un mic sumar cu ce anume vă poate ajuta această firmă: proiectare (cred că v-ați prins până acum 🙂 ), audit energetic (surpriză!), evaluare imobiliară și servicii auxiliare. Doar de curiozitate, zic să-i vizitați. Sunt la un click distanță.

E ca un fel de Super Mall pentru case. Toate informațiile, toți specialiștii sunt sub același acoperiș, gata să te ajute. În plus, ei garantează că pentru toate aceste proiecte de case obțin autorizație și că nu sunt intermediari. Adică tot ceea ce promit că fac, o fac chiar ei.

În plus, mi-a plăcut că au și secțiune de blog unde găsești o sumedenie de sfaturi, idei și păreri despre spațiul domestic.

Ești ceea ce construiești

Vreau să închei frumos acest articol și să vă mulțumesc că ați avut răbdare să-l citiți până la final, dar și să mai adaug că bogăția unei case nu constă în câte etaje are, câte băi, câte obiecte de artă valoroase se regăsesc în ea, etc. Bogăția ei este dată de oamenii care locuiesc în ea, de armonia care o înconjoară, de zâmbetele și voioșia adăpostite de vreme capricioasă. Chiar și de momentele mai puțin frumoase din viața unui om.

Omul, în sensul înalt al cuvântului, crează din orice cocioabă un loc doar al său, un mic univers, un loc plin de aminiti, de istorie și viață. Prin urmare, el va construi ceea ce este.

Acest articol a fost scris pentru a III-a probă a concursului SuperBlog 2017, ediția de toamnă.

Un gând despre „Ești ceea ce construiești”

Bună :) Îți mulțumesc că ai citit acest articol și sper că ți-a plăcut. Indiferent dacă da sau nu, mi-ar plăcea să știu ce părere ai despre el. Îți voi răspunde cât de repede. O zi, seară sau noapte plăcută îți doresc!

